Alla inlägg under december 2009

Av Malin - 27 december 2009 16:54

Julaftonen spenderade vi hon min mormor. Fint väder, hyfsat med snö (vitt ovh fint i träden och på marken) och bra sällskap. =)

Alla hade varit snälla så tomten kom med paket till allihopa. Mina två tjejer hade varit riktigt snälla och även jag och Krille, så vi tackar och bockar för alla klappar!

Tomten kom som sagt och freja vill jättegärna följa med då det plingade på dörren, men när hon såg att det var tomten så vände hon om och började gråta och tyckte inte riktigt om han. Linnea satt kvar i soffan men var inte rädd utan hämtade paketet och gav tomten en kram. Freja hade också samlat mod till sig och hämtade paketet själv men kramen fick tomten vara utan.

(bilder kommer så småningom)

Kalle på TV sov sig Freja igenom och tur var väl det annars hade hon inte orkat med allt paket öppnande.


Sov över hos mormor och var sedan ute på juldagen och åkte lite madrass, temepraturen var mycket behagligare då -5 och ingen blåst. När vi vaknade så sa Linnea - Visst får man leka med Frejas leksaker också idag.

Tycket väl att hon hade fått nått intressant av tomten.

Krille försökte få igång skotern men fick inte till det. Vi och motorer går inte ihop, har ingen tur då det kommer sådana in i bilden.

Juldagens middag blev hos farmor och farfar där även min farbror med familj var. Alltid lika trevligt att träffa släkten. Tjejerna höll igång hela tiden vi var där och busade med mina kusiner. Somnade någorlunda snabbt på kvällen. =)


Annandagen for vi upp till mormor igen då mina andra kusiner skulle komma upp till henne också. Hade tänkt att vara ute och leka hela dagen men det var lite kallt för det plus att det blåste så det blev ännu kallare. Krille var ute och försökte få igång skotern ännu en gång, men fick se sig besegrad även denna gång. Blir att ställa av din och ta sig an den igen nästa vinter.

Just när vi skulle börja med middagen så gick strömmen. Vilken tur att mormor även har vedspis så vi kunde ju fortsätta me middagen iaf. =)

När vi for hem så passade vi på att ta med släpvagnen som hon har. Ska ta ner den till Sundsvall och sedan ta hem den till Sollefteå. Har då två släpvagnar tills vi får hjälp med flytten. Ska även handla lite på IKEA! =)


Söndag

Krille for till Sundsvall idag då han ska träffa gamla simmare och gå ut och äta. Jag, Amanda och tjejerna ska ta tåget ner imorgon. Sen blir det en sväng till IKEA. Sedan på tisdag så tror jag att Krille och Amanda ska åka en sväng till Umeå och sedan till Sollefteå med ett lass. Jag och tjejerna får vara hemma och leka i all den snö som har kommit där. =)


Tråkig nyhet ----- Tror nämligen att Linnea hat fått svinkoppor igen =(

Denna gången så sitter det på hennes rumpa. Ser likadant ut som dom hon hade runt munnen. Kollade lite på internet och då är det olika virus. Streptokocker orsakar svinkoppor runt munnen, stafylokocker (stavning?) orsakar dom på lår och stjärt. Ska ringa till BVC imorgon och se om dom kan skriva ut lite mer medicin.




Av Malin - 23 december 2009 17:31

Gjorde en sats med trolledeg på morgonen, så nu finns det lite som dom kan måla imorgon på morgonen. Kanske blir det några hemmagjorda julklappar.....


Sen har vi inte gjort så mycket idag, varit inne hela dagen. Termometern visade på -16 grader så det var väl inget direkt skönt väder att bara gå ut och gå, men fint har det varit. Solen har lyst hela tiden den är uppe. Törnrosa har det blivit på tv idag. Sen har ju Linnet kommit in i en Barbie-period så hon kan sitta i timmar och leka med dom, klä på och klä av.....


Det finns ett spel här hemma från när jag var lite där man lär sig stava och det gillar Linnea jättemycket. Sitter där och försöker själv och frågar då hon inte kan. Oftast så hjälper man henne bara genom att ljuda ordet för henne, hon kan ju rdean dom flesta bokstäverna. Så nu är det bara att hon kommer på hur dom låter då man sätter ihop dom i ett ord.


Krille är på väg hit, så han kommer nog så småningom. Han blir nog inte alltför sen, vilket jag tycker är skönt. Gick bra för han att köra ner ett släplass till Sollefteå också, lite svårt bara att få in släpvagnen på gården och in i garaget.

Blir mindre och mindre saker hemma vilket är bra så vi inte har alltför mycket kvar på slutet. Skulle vara skönt om vi bara hade möblerna kvar då Krille slutar skolan.


Imorgon (Julafton =) ) åker vi till min mormor och blir kvar där till juldagen och då bär det av till min farmor och farfar för julmat.



Av Malin - 22 december 2009 14:33

Idag så har vi gjort staden osäker. Hittade det vi skulle hitta plus en grej till, tröja till Linnet som hon ska ha på julafton, julklapp till Krille (nyfiken nu?) och en till julklapp till Linnea. Amanda och jag kunde inte bara motstå det vi köpte.

Amanda hittade en tröja som hon ska ha på julafton så nu ska dom två bara pröva dom så att dom passar.

Fikade även på The Huset. Amanda och jag tog varmamackor och tjejerna fick sig varsin stor chokladboll. Efter en stud så lyckades Linnea riva ner ett glas i golvet som gick i tuden bitar, men hon blev inte ledsen för det.....gick ju bara att hämta ett nytt.


Freja är fortfarande hes, har en whiskyröst som slår alla som dricker whisky med hästlängder. Linnea har ju också varit tok hes hela helgen, men nu har det gått över för hennes del så det lär ju inte vara nått som håller i sig allför länge.


Av Malin - 20 december 2009 20:16

Idag har vi varit iväg med lite paket till mina kusiner, alltid lika kul att träffa dom. Var också iväg och tittde till Ica Maxi som öppnat här. Min mor jobbar också där, hon bytte arbetsplats efter över 25 år på Hemköp. Ser väl ut som i Umeå men lite mindre..... Kommer ju inte att bli bortskämda med stora matbutiker när vi väl flyttar för gott till Sollefteå.


Efter middagen så bakade vi lite pepparkakor, jag, Amanda och tjejerna. Blev bra och fina kakor som vi ska pröva nu när vi kvällsfikar.


Uppdatering vad Krille hunnit med i huset i helgen.

Tapetserat klart köket, fått upp dom flesta överskåp och luckor på dom, luckor på skaferiet, lagt lite till av köksgolvet, gjort klart Frejas rum sånär som på lister och måla fönster och målat elementen i källaren.








Av Malin - 19 december 2009 16:43

Nu har vi kommit "hem" till östersund, eller vi kom ju runt klockan halv tre men nu är vi här iaf. Tycker ändå att detta är hemma eller det känns lite olika. Östersund som stad känns hemma men sen känns ju inte själva sovställerna som hemma. Sollefteå känns nog också som hemma, men man måste ju vänja sig vid allt.

Krille är kvar i huset och håller på att dona lite till, senaste jag hörde från honom så höll han på att lägga golvet i Frejas sovrum. Han har även fått upp skåpen som ska vara över kyl och frys. Tempo i den karln!

Har även träffat min boror med sambo och lilla Sahia, eller hon var inte så liten nu. Såg henne senast i början av våren så hon har blivit en stor tjej nu.

Väntar nu att middagen ska bli klar och det är ju skönt att bo hos mamma och pappa för då behöver man ju inte laga allt själv ;) 


Linnea tyckte att det var skönt att vi inte behövde åka så länge innan vi var i Östersund, hon hann ju inte ens somna. Däremot så somnade dom andra små tjejerna, Freja och Amanda. Själv så tycker jag att det ska bli skönt jag med att vi inte har lika långt sedan som vi har nu till Umeå. Kommer ju ha nästan lika långt till Östersund som till Sundsvall.

Blåsigt var det här iaf. Alla säger ju att det alltid blåser i Östersund men jag tror inte att man känner när man bor här hela tiden, men nu känner jag verkligen det.





Av Malin - 18 december 2009 12:45

Skickade iväg båda barnen på deras sista dagisdag på dett dagis. Vet inte för vem det känns värst, dom eller mig. Freja är ju lite för liten för att förstå, men man vet ju aldrig. Linnea tycker nog inte att det är roligt, men vi ska ju hälsa på i Januari så jag tror att hon tar det bra. Visst ä hon lite ledsen ibland men jag tror att det går över efter ett tag.

Båda avdelningarna fick varsitt julkort och Linnea hade målat teckningar till sina fröknar. Alla säger att dom kommer att sakna dom såååå mycket.


Åker till huset idag och fortsätter renovera lite. Krille blir kvar där tills på söndag eller måndag. Jag och tjejerna åker till Östersund redan imorgon då min far och syster kommer och hämtar oss. Ska bli skönt att bli områdd lite av mammsen och pappsen =)

Har sagt till krille att han inte får ta och dona med för stora projekt då han är själv då han har väldigt lätt att bli arbetselak, har väldigt höga krav på sig själv. Både bra och dårligt att ha...... ;)   Saker blir ju gjorde men han är ju ändå en bara en gör-det-självare!


Återkommer med bloggande då jag kommit till Östersund och har en dator igen.

Av Malin - 17 december 2009 08:21

Igår var vi ju till BVC och där fick det konstaterat att det var svinkoppor. Fick ett recept utskrivet så nu hoppas vi att det ska bli bättre. Hon tycker dock att det inte är för roligt att ta den, smakar inte gott fast den är smaksatt tror jag. Lucktar godare än den dom fått mot öroninflammation iaf. Men det där med smaksättningar brukar ju inte fungera så bra =)  Hon ska ju ta den ända fram till Julafton, får väl se om det går bättre dom momma, moffa eller moster ger henne den, men jag tvivlar. Hon försöker med allt för att fördröja intaget av den. Själv tycker jag att hon kan få sitta 5 min längre än att vi ska behöva tvinga ner den i henne, lär nog inte göra det bättre till framtida mediciner.

Hon blir hemma från dagis idag också men imorron (sista dagen) ska hon gå. Hon missar att få följa med och se på julkrubban idag men hon ska få följa med mig och lyssna på bebisens hjärtljud istället och det verkar vara okej för henne.

Lite ledsen var hon igår då hon förstog att hon inte skulle få gå på dagis idag men det gick över ganska så snabbt. Hon vet ju att hon är sjuk.

Nu ska vi klä på oss och gå med Freja till dagis och sedan MVC.

Ruskigt kallt ute idag -18 grader !!!! USCH!!!! Därför blir det buss för mig och Linnea!

Av Malin - 16 december 2009 11:29

Ska snart iväg med Linnet till BVC så dom ska få kolla på hennes sår. Pratade med sköterskan på BVC och mest troligt är det svinkoppor. Hoppas på att vi får en starkare salva utskriven och att hon kan gå på dagis dom sista två dagarna.

Får höra vad hon säger, förstår ju att dagis inte vill ha dom är sjuka där såklart men det känns i mammahjärtat att hon inte kan vara där på slutet.

Vi flyttar ju inte än så vi kommer ju ändå hälsa på dagis i Januari men ändå, det är ju dom sista "riktiga" dagisdagarna.

Blir en prommis för mig och Linnea, är det kanske 2 km till BVC. Härligt att gå på prommis med bara Linnea. Vi pratar om allt möjligt. Synd bara att det är -11 grader, blir att ta på sig täckbyxorna (som jag för den delen inte riktigt kan stänga, tur att det finns skärp på dom), vinterskorna...... ja ni fattar. Hela vintermunderingen! 

Ovido - Quiz & Flashcards